Voedings Supplementen


Wat zijn voedingssupplementen?

Voedingssupplementen zijn pillen, capsules, tabletten, poeders, drankjes of druppels die allemaal bedoeld zijn om bepaalde stoffen, die goed voor ons lichaam zijn, in voldoende mate binnen te krijgen. Voedingssupplementen zijn bedoeld als aanvulling op het voedsel, niet als vervanging! Zo zijn er voedingssupplementen die extra vitamine, extra mineralen, of een combinatie (multi) bevatten. Er zijn preparaten die gericht zijn op een specifieke doelgroep: renners, krachtsporters, duursporters. Ook zijn er middelen met ingrediënten die diverse heilzame effecten bieden.

Waarom voedingssupplementen?
Over het algemeen genomen krijgen we in Nederland de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen via het dagelijkse voedsel in ons lichaam. Het hele jaar door zijn er veel fruit- en groentesoorten verkrijgbaar, waardoor variatie mogelijk is. Echter er zijn omstandigheden waaronder tekorten kunnen ontstaan. Milieuvervuiling, niet dagelijks een uitgebalanceerde maaltijd nuttigen, sporten, drukke werkzaamheden, roken, herstelperioden na ziekten, diëten, verslavingen, stress, geen geregeld leefpatroon.
Tekorten kunnen we op een goede manier aanvullen door voedingssupplementen te gebruiken.
Verder zijn er voedingssupplementen die voor een specifiek doel gebruikt worden zoals het reinigen van de darmen, het reinigen van de lever, vaten reinigen, energieverrijkend, cholestorol-verlagend, tegen hoge bloeddruk, snellere genezing van wonden, gewichtsproblemen, schimmelinfecties, preventief tegen hart- en vaatziekten. Wanneer we ons lichaam niet voorzien van alle juiste voedingsstoffen, zijn we niet altijd gezond en kunnen we niet goed functioneren


Voor wie zijn voedingssupplementen een must?
Mensen die baat kunnen hebben bij voedingssupplementen met extra vitamines en mineralen zijn onder meer:
• sporters, mensen met drukke werkzaamheden;
• rokers;
• mensen die lijden onder stress;
• mensen die in steden of industriegebieden wonen met milieuvervuiling;
• ouderen hebben meestal extra vitamine D nodig, tenzij ze veel buiten zijn;
• vrouwen die zwanger willen worden, en tijdens de eerste weken van de zwangerschap hebben foliumzuur nodig
   om de kans op een kindje met een open ruggetje te verkleinen;
• baby's en jonge kinderen hebben afhankelijk van de door hen gebruikte voeding extra vitamine D en K nodig;
• omdat ijzer uit plantaardige bronnen slecht wordt opgenomen, kunnen sommige vegetariërs dat te kort komen;
• mensen die lijden aan een spijsverteringsstoornis kunnen door de belemmering in de opname van voedingsstoffen tekorten krijgen;
• mensen die herstellende zijn van een ziekte of vaak ziek zijn;
• vermageringskuren bevatten niet altijd voldoende voedingsstoffen;
• vrouwen en trouwens ook mannen in de overgang (osteoperose);
• iedereen die wel eens gezondheidsklachten heeft en daardoor niet goed kan functioneren.

Zijn voedingssupplementen zinvol of niet?
Gebruik van voedingssupplementen is zeker zinvol, echter men moet geen al te snelle resultaten willen. Inname dien je een tijdje vol te houden, in het begin een hogere dosis en na de aangegeven termijn een lagere onderhoudsdosis. De resultaten zullen positief beïnvloed worden als de gehele leefwijze gezonder is met name voldoende beweging, niet roken, gezond en afwisselend eten, voldoende water drinken (minimaal 2 liter per dag), voldoende nachtrust en vermindering van stress.

Het Institute for Optimum Nutrition houdt het gebruik bij van 50.000 voedingssupplementen gebruikers die dus Optimale hoeveelheden (ORAC) n plaats van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) gebruiken en heeft nog nooit een geval van vitamine overdosis kunnen registreren. Overdosering is echter altijd slecht voor de gezondheid en men zal zich aan de voorgeschreven of aangeraden dosis moeten houden wil men een goed resultaat krijgen.




ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity
ADH - Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid
Aangaande het tot ons nemen van voldoende essentiële (onmisbare) bouwstoffen hanteren wij momenteel de ADH waardes de zogenaamde; Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.
Met de naamkeuze gaat het al mis. Als ik namelijk iemand iets aanbeveel beveel ik het beste aan en niet iets wat maar net voldoende is. Ik stuur iemand niet naar een restaurant waar ik zelf niet 100% tevreden over ben. Zo kan ik mensen aanbevelen om in Augustus in Frankrijk de Route National te nemen omdat het die maand daar rustig rijden is en je veel van Frankrijk ziet. Ik waarschuw echter dat het aantal tankstations daar soms minimaal is op de doorgaande route. Zo moeten wij de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid als norm gauw gaan vergeten. Het geeft de mensen het gevoel dat ze het goed doen terwijl ze onbewust op weg zijn met de brandstofmeter dik in het rood!

Wist u dat 75% van de bevolking de ADH norm nog niet eens haalt?

We kunnen dus beter gaan kijken naar de optimaal mogelijke waardes om deze aan te bevelen. Het is namelijk al onomstotelijk aangetoond in vele, vele studies waaronder de grootste dieet studie ooit, the China Study, dat voeding de basis is om ziekte en klachtenvrij oud te worden.

Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC)
We weten allemaal dat zuurstof onmisbaar is voor alle leven. We weten ook dat zuurstof ons lichaam doet roesten. Zuurstof is een zogenaamde vrije radicaal die zowel een vriend als vijand kan is. Hier moet dus een zekere balans gevonden worden. De juiste voeding, rijk aan antioxidanten, zeg maar antiroest bescherming is dan ook van vitaal belang. Een methode om de antiroest (antioxidanten) capaciteit van de voeding uit te drukken is de ORAC waarde.
Deze norm is ontwikkeld door het National Institute on Aging in Baltimore, Maryland. Hoog scorende voedingsmiddelen zijn allemaal uitsluitend afkomstig uit de groep groenten en fruit.
Men dient er tevens rekening mee te houden dat de meeste antioxidanten zich in de schil bevinden. Logisch want de schil beschermen het fruit ook voor de invloed van zuurstof en andere stoffen. Zonder de schil begint een appel al binnen een minuut te verkleuren (roesten). Uw lichaam doet precies het zelfde zonder afdoende beschermingsmiddelen. Bij het vaststellen van de ORAC waardes wordt rekening gehouden met snel en langzaam werkende antioxidanten en de samenwerking van deze verschillende stoffen, zeg maar het teamwerk.

De nieuwe ORAC waarde is nog niet zo lang in gebruik. Pas in 2004 werden de eerste waardes bekend. Wetenschappers van het United States Department of Agriculture publiceerden een lijst met de 100 meest geconsumeerde voeding in Amerika. Let op bij de ORAC waarde of deze is uitgedrukt in de waarde per verpakkingseenheid of in ORAC waarde per 100 gram.

Uw IP Adres is: 54.225.3.114
Copyright © 2017 Esthetique Huidverzorging & Pedicure. Powered by Zen Cart